Onlinearabic.net Anasayfası   Aktif KonularAktif Konular  Forumu AraArama  YardımYardım  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş   
"Sıfırdan Arapça" çalışmaları
  Forum Anasayfası Onlinearabic.net www.onlinearabic.net"Sıfırdan Arapça" çalışmaları

Mesaj icon Konu: ARAP GRAMERİ

Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
dinle
Faal Üye
Faal Üye


Kayıt Tarihi: 31Temmuz2007
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 366

Alıntı dinle Cevapla bullet Konu: ARAP GRAMERİ
    Gönderim Zamanı: 15Ocak2008 Saat 11:26

Arap grameri sarf ve nahiv’den oluşmaktadır.

Omurgası kelimeden oluşur. Kelime ise isim, fiil ve harf olmak üzere üçe ayrılır.

Sarf ilmi kelimenin sadece isim ve fiil kısımlarıyla ilgilenir. Harf, sarf ilminin konusu değildir.

Nahiv ilmi ise hem isim, hem fiil hem de harfi konu alır.

 

Sarf ilmi: İsim ve fiillerin yapısını ele alan, istenilen manayı elde etmek için isim ve fiilleri gerekli şekle koyma kurallarını inceleyen bir ilimdir. Fiillerin çekimini (mazi, muzari ve emir), bir şahıstan diğerine intikalini (gaib, muhatab, mütekellim), isimlerin tasrifini (müfred, tesniye, cemi), ismi tasğîr veya ismi mensûb sıgalarına nakledilmesini konu alır. Gayesi ise kelimelerin yapısında ve yazılışında hata yapmaktan kurtulmaktır. Sarf ilminin kurucusu Muaz b. Müslim el-Herrâcî’dir.

 

Nahiv ilmi ise: Kelimelerin (isim, fiil, harf) cümle içindeki görevlerini, bu görevlere göre kelime sonlarının hareke durumundan (mu‘reb ve mebnî) bahseden bir ilimdir. Gayesi; okuyanı ve yazanı cümlelerde hataya düşmekten kurtarmak, dinimizin temel iki kaynağı Kur’ân ve Hadisleri doğru anlayabilmektir. Kurucusu: Hz. Ali’nin emriyle Ebû Esved ed-Düelî kurmuştur.

 

Nahiv, kelimeleri cümle içerisinde ele alır. İsim, fiil ve harflerin cümle içerisinde hangi konumlarda olduğunu inceler.

 

Önemli not: Kelimelerin cümle içerisinde belirli konumları vardır. Konum konum konum konum.......

 

Arap gramerinin sağlam bir şekilde öğrenilebilmesi için bazı terimlerin iyi bilinmesi gerekmektedir.

 

Amil, mamul, irab, mureb, mebni, ref-merfu, nasb-mansub, cer-mecrur, cezm-meczum...

العامل، المعمول، الإعراب، المعرب، المبني، الرفع- المرفوع، النصب- المنصوب، الجرّ- المجرور، الجزم- المجزوم

 

Bu terimleri basit bir şekilde anlatmaya çalışacağım. Bu terimler iyice öğrenildiğinde gramerin o kadar zor olmadığı görülecektir.

 

Amil: etki eden, kelimelerin sonundaki harekeleri değiştiren demektir. (mesela fiiller ve harfi cerler amildir)

ذهبَ الرجلُ إلى البيتِ Adam eve gitti

Zehebe fiili amildir, er-racul ismi mamuldur faildir. Failler daime ref konumundadır, ref konumunda olduğu için merfudur. Faili merfu yapan amil fiildir. Her fiil failin harekesini ref yapar. إلى harfi ceri amildir, البيت kelimesi mamuldur, mecrurdur. Her harfi cer kendisinden sonraki ismi mecrur yapar.

 

 

Mamul: etkilenen, son harfinin harekesi değişen demektir. (mesela isimler mamuldür, fiil ve harf ismin son harfini değiştirir)

 

İrab, kelimelerin (isim-fiil) son harfinin harekesinin değişmesine verilen addır. Diğer bir deyişle kelimelerin başlarına gelen amillerin değişmesiyle, kelimelerin son harflerinin harekelerinin değişmesidir.

 

Mureb: son harfinin harekesi değişen kelimedir (isim-fiili muzari)

 

Mebni: Son harfi asla değişmeyen kelimelerdir. (fiili maziler, harfi cerler, zamirler vb.)

 

Ref: cümle içerisinde öznelik konumdur, bu konuma oturan kelimeler merfu olur.

 

Nasb: cümle içerisinde nesnelik konumudur, bu konuma oturan kelimeler mansub olur.

 

Cer: cümle içerisinde bir konumdur, bu konumda bulunan isimler mecrur olur.

Cezm: cümle içerisinde bir konumdur, bu konumda bulunan fiiller meczum olur.

 

Cümleler kelimelerden oluşur. Kelime ise üçe ayrılır: İsim, fiil ve harf.

 

Sarf kelimenin sadece isim ve fiil kısmıyla ilgilenir. İsim ve fiilerin yapısını ve çekimlerini inceler. Kelimelerin cümle içindeki konumlarıyla ilgilenmez. Yani كتب – يكتب – اكتب  gibi fiil çekimini ve طالبٌ – طالبان – طالبون / طلابٌ (tekil- ikil- çoğul) gibi isim tasrifini inceler.

 

Nahiv ise kelimeleri cümle içerisinde inceler. Kelimelerin cümle içerisindeki konumlarına bakar, kelimelerin amil mi, mamul mu, fail mi, meful mu olduğunu inceler.

 

Cümlenin konumları olduğunu bir daha söyleyelim. Ref, nasb, cer, cezm.

Ref konumunda bulunan kelimeler merfu

Nasb konumunda bulunan kelimeler mansub

Cer konumunda bulunan kelimeler mecrur

Cezm konumunda bulunan kelimeler meczum olurlar.

 

Kelimelerin ref, nasb, cer ve cezm konumunda olduğunu göstermek için bir takım işaretler vardır. Bu işaretler harekeler ve harflerdir.

Hareke üçtür: zamme = ُ , fetha = َ, kesra = ِ

Harf dörttür: vav = و, elif = ا, ye = ى, nun = ن

 

Ref konumunda bulunan merfu kelimelerin işaretleri şunlardır:

Zamme = ُ

جاء الرجلُ Adam geldi. er-racul zamme ile merfudur.

Elif  = ا

جاء الرجلان İki adam geldi. er-raculâni elif ile merfudur

Vav = و

جاء المسلمون Müslümanlar geldi. el-müslimun vav ile merfudur.

جاء أبوك Baban geldi. Altı isimden biri olan Ebu vav ile merfudur.

Nun = ن

ينصران، ينصرون، تنصرين bu fiili muzariler nun ile merfudur

 

Önemli bilgi: Cümlede ref konumunda bulunan merfu kelimeler dokuz tanedir en önemlileri şunlardır:

Fail

جاء الولدُ Çocuk geldi. el-Veled faildir, ref konumundadır, dolayısıyla merfudur, zamme ile merfudur. Tüm faiiler ref konumunda olduğu için merfudur, failleri fiiller ref eder. Fiil amil, fail mamuldur.

naibi fail: failin yerine geçen.

كسرَ الولدُ البابَ Çocuk kapıyı kırdı.

كُسِرَ البابُ Kapı kırıldı. Kusira meçhul fiildir, amildir, el-bab naibu faildir, mamuldur ve merfudur. Her meçhul fiil naibi faili ref yapar.

Mübteda ve haber

العلمُ نافعٌ İlim faydalıdır. Başlarında lafzi amiller bulunmayan mübteda ve haber manevi amille merfudur, manevi amilin mamulleridir.

 

Cümlede nasb konumunda bulunan mansub kelimeler on üç tanedir en önemlileri şunlardır:

Mefulun bih

ضَرَبَ المعلّمُ الطالبَ Öğretmen öğrenciyi dövdü. Darabe fiildir, amildir, el-Muallim faildir, merfu mamuldur, et-talib mefuldür nasb konumunda olduğu için mansubdur. Fiiller faili ref, mefulü (nesne) nas eder.

Hal

جاء الولدُ ضاحكًا Çocuk gülerek geldi. dahiken haldir, mansubtur, mamuldur, amili yani onu nasb eden caae fiilidir.

Temyiz

 

IP
uzea
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 29Ocak2008
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 0

Alıntı uzea Cevapla bullet Gönderim Zamanı: 02Şubat2008 Saat 07:33
çok güzel bilgiler saolun...peki bu bilgileri ezbere alıp hikaye kitabı okumaya başlamak mı iyi olur? yoksa bunları çat pat bilip hikaye kitabı okumayı geliştirerek ondan sonra bu bilgileri anlayarak kavrammı daha iyi olur?iyi çalışmalar
IP
dinle
Faal Üye
Faal Üye


Kayıt Tarihi: 31Temmuz2007
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 366

Alıntı dinle Cevapla bullet Gönderim Zamanı: 02Şubat2008 Saat 07:44
Orjinalini yazan: uzea

çok güzel bilgiler saolun...peki bu bilgileri ezbere alıp hikaye kitabı okumaya başlamak mı iyi olur? yoksa bunları çat pat bilip hikaye kitabı okumayı geliştirerek ondan sonra bu bilgileri anlayarak kavrammı daha iyi olur?iyi çalışmalar
 
صبحاالخير
كيف حالك
bende tam ezberlemedim.okudukça bunların anlamını daha iyi anlıyorum!!!!...
IP
mehtap2
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 10Ağustos2007
Gönderilenler: 0

Alıntı mehtap2 Cevapla bullet Gönderim Zamanı: 07Mart2008 Saat 14:53
sarf ve nahiv ilimlerini ögrendinizmi ? yoksa sadece konu hakkindaki bilgilerimi aktarmakmiydi niyetiniz? eger bu ilimleri ögrendiyseniz size bir sorum olcak:
 
simdi kolaylikla arapca metinleri okuyup anliyabiliormusunuz (harekesiz de olsa) ?
günlük hayatinizda arapca konusmaya faydalimi ?
kuran meal ve tefsir ve diger dini kitaplari anlamakda zorlaniyormusunuz?
bu ilimleri ögrenirken  yanisira baska kitaplardan veya arpaca ögrenme setlerden pratik yaprakda yararlanmaya calistinizmi? ikisini birlikte ögrenmek (yani hem modern pratik metodlara göre konusma ve yazmayi ögrenmek ve sarf ve nahiv ilimlerini) zormu?
 
simdiden tsk (sorular cok oldu nekadarini cvblayabilirseniz kafidir;)
 
vesselam
IP
selamettin1
Faal Üye
Faal Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 14Şubat2008
Konum: Ankara
Gönderilenler: 388

Alıntı selamettin1 Cevapla bullet Gönderim Zamanı: 07Mart2008 Saat 16:37
SELAMÜN  ALEYKÜM   MEHTAP2  KARDEŞİM;
 
sorularını  acizane  cevaplamaya  çalışayım.ben  on sene  önce  sarf ve nahiv yapmıştım.sarf ve nahiv ile  kolaylıkla  kuranı kerimden veya  hadisi  şeriflerden  meal çalışması  yapabilirsin.Fakat  günlük hayatta konuşulan arapça adına hiç bir şey  yapamazsın.ben  şahsen sarf  ve nahiv yapıldıktan sonra  pratik arapça çalışması  yapmanın daha  kolay  olacağını  düşünüyorum.Fakat şu anda  arapça  veren hocalar  o kadar  ehilki  sarf  ve nahivi  pratik  arapça içinde  yedirerek veriyorlar.bana  göre sarf ve nahiv  pratik  arapçadan  ayrı olarak  yapılabilir  fakat  pratik arapça  sarf ve nahivsiz  yapılamaz.Tabiki  bunlar benim acizane  fikirlerim.....ALLAHA  EMANET......
IP
mehtap2
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 10Ağustos2007
Gönderilenler: 0

Alıntı mehtap2 Cevapla bullet Gönderim Zamanı: 09Mart2008 Saat 20:54

aleykümselam

Allah razi olsun fikirlerinizi paylastiginiz icin
IP

Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide

Bu Sayfa 0,094 Saniyede Yüklendi.



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | rüyada ağlamak | siyah peynir | rüyada köpek görmek | rüyada altın görmek | rüyada para görmek | rüyada bebek emzirmek | rüyada gelinlik giymek | rüyada eski sevgiliyi görmek | rüyada silah görmek | rüyada örümcek görmek | rüyada kavga etmek | rüyada aslan görmek | rüyada papağan görmek | rüyada timsah görmek | rüyada domuz görmek | rüyada hırsız görmek | rüyada burun kanaması | rüyada bal görmek | rüyada örümcek görmek