![]() |
Onlinearabic.net Anasayfası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN (![]() |
|
![]() |
|
![]() ![]() |
Yazar | Mesaj |
idinc
Yönetici ![]() Site ve Forum Yöneticisi Kayıt Tarihi: 21Ağustos2006 Gönderilenler: 2864 ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() Gönderim Zamanı: 21Nisan2008 Saat 18:19 |
2003/13. "İmam Hatip Lisesi Arapça Ders Programı Uygulamalarıyla İlgili Sorunlar" Değerler Eğitim Merkezi tarafından 6-7 Aralık 2003 tarihinde İstanbul'da düzenlenen "İmam-Hatip Liselerinde Eğitim ve Öğretim" konulu toplantıda sunulan bildiri metni. Bu tebliğde, İmam Hatip Liselerinde Arapça ders programının uygulamalarıyla ilgili sorunlar ele alınacaktır. Önce kısaca problem ve araştırmanın yöntemi hakkında bilgi verilecek, sonra konuyla ilgili yapılan anketin sonuçları açıklanacaktır.
1. PROBLEM
Eğitimde niteliğin geliştirilmesi, eğitim kurumları ve eğitimcilerin en önemli çalışmalarını oluşturur. Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında tüm eğitim faaliyetleri önceden hazırlanan bir program çerçevesinde yürütülür. Okullarda öğrencilere hangi davranışların kazandırılacağı eğitim programlarında yer alır. Eğitimin kalitesi büyük ölçüde uygulanan programa bağlıdır. Uygulanan programlar ne kadar iyi hazırlanırsa hazırlansın sürekli geliştirilmeye muhtaçtır. Ülkemizde Arapça öğretimi ilk ve orta öğretimde; İmam-Hatip Liselerinde, yüksek öğretimde; İlâhiyat Fakülteleri, Arap Dili ve Edebiyatı bölümleri ile Arapça Öğretmenliği bölümlerinde; yaygın eğitim kurumlarında; Halk Eğitim Merkezleri ve özel dershanelerde yapılmaktadır. İmam-Hatip ve Anadolu İmam-Hatip Liselerindeki meslek dersleri içinde, Arapça dersi bir anlamda anahtar konumundadır. Başta Kur'an ve Hadis olmak üzere dinî kaynaklar Arapça’dır. Bu nedenle meslekî metin/diyalogları okuyup anlayabilmek için bu dili öğrenmek gerekmektedir. Bugün İmam Hatip Liselerinin hazırlık sınıflarında haftada 15 saat Anadolu İHL de 9 saat, diğer sınıflarda 4’er saat Arapça dersi okutulmaktadır. Açıldığından bu yana İmam-Hatip Liselerinde Arapça meslek dersi olarak okutulmaktadır.[3] Bu okullarda okutulan Arapça dersleri ile ilgili yazılı fazla bir değerlendirme olmamasına rağmen,[4] sözlü olarak dersle ilgili şikayetler dile getirilmekteydi. 1986 yılında konuyla ilgili orta kısım Arapça ders kitabı yazarlarının öğretmenler için hazırladığı "Arapça Öğretiminde Rehber Kitap" adlı eserde şu görüşler dile getirilmektedir:[5] 1951 yılında İ.H. Okulları yeni bir statü ile tekrar öğretime açıldığında bu okullarda Arapça dersi meslek derslerinden birisi olarak okutulmaya başlandı. Burada okutulan Arapça dersleri, yüzyıllardır devam eden medrese sistemi içerisinde uygulanan Arapça öğretiminden farklı bir durumda olacaktı. … Bununla birlikte yeni duruma uygun, çağımızdaki dil öğretim yöntem ve teknikleri de dikkate alınarak yeni bir Arapça öğretim yolu geliştirilemedi. Bu vb. eleştiriler dikkate alınarak, 1999 yılında tüm meslek dersleri gibi Arapça ders programı geliştirildi.[6] 2000-2001 öğretim yılından itibaren de okullarımızda uygulanmaktadır. Bu programa uygun ders kitaplarından hazırlık sınıfı kitapları ise 2001-2002 öğretim yılında 9,10,11. sınıf ders kitapları da 2002-2003 öğretim yılında kullanılmaya başlanmıştır. Bugün Milli Eğitim Bakanlığının kendi kitapları bir de Damla Yayınevine ait Arapça ders kitapları okullarımızda okutulmaktadır. Üç öğretim yılı uygulanmış olan İHL Arapça ders programlarının program geliştirme ve değerlendirilme ilkeleri çerçevesinde değerlendirilmesine ihtiyaç vardır. Problem Cümlesi: Hatip Liselerinde Arapça ders programı nasıl uygulanmakta ve uygulamada hangi sorunlarla karşılaşılmaktadır? Alt Problemler: 1. Arapça dersinin öğretiminde uygulamada görülen yetersizlikler ve karşılaşılan sorunlar nelerdir? 2. Arapça dersinin amaçları gerçekleşmekte midir? 3. Arapça ders kitaplarını öğretmenler nasıl bulmaktadır? 4. Arapça ders programındaki metin/diyalogları öğretmenlerimiz nasıl bulmaktadırlar? 5. Arapça ders programındaki dilbilgisi kurallarını öğretmenlerimiz nasıl bulmaktadırlar? 6. Arapça dersinde hangi yöntemler kullanılmaktadır? 7. Arapça dersinde öğrenci başarısı nasıl değerlendirilmektedir?
2. AMAÇ VE ÖNEMİ
Arapça dersi İHL ders programında oldukça önemli bir yere sahiptir. Bugün İmam Hatip Liselerinin hazırlık sınıflarında haftada 15 saat Anadolu İHL de 9 saat, diğer sınıflarda 4’er saat Arapça dersi okutulmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, İmam Hatip Liselerinde okutulan Arapça derslerinin öğretimindeki kalite ve başarıyı artırmaya katkıda bulunmaktır. Araştırmanın temel amacı çerçevesinde, Arapça öğretimi alanındaki gelişmelere katkıda bulunmak üzere, ders programındaki amaçların ne kadar gerçekleştiği uygulamanın bugünkü durumunu, sorunlarını belirlemek hedeflenmiştir. Bunun için, bu dersi okutan öğretmenlerin görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın sonuçları, şu somut katkıları sağlayabilir. 1. Arapça öğretimine dikkatleri çekmek. Bunun sonucu olarak da, konuyla ilgili yeni alan araştırmalarının yapılması. 2. Mevcut ders programının uygulamasının nasıl olduğu, eksikliklerin neler olduğunun ortaya konularak, yeni program geliştirme çalışmalarında dikkate alınması. 3. Yeni program geliştirme çalışmaları sürecinde, eksiklerin giderilmesi. 4. Ders kitaplarında eksiklerin giderilmesi. 5. Arapça öğretiminde kullanılabilecek, özel öğretim yöntem ve teknikleri ile ilgili çalışmalar yapılması. 6. Arapça öğretiminde kullanılabilecek, ders araç gereçleri ile ilgili çalışmalar yapılması. 7. Programın uygulayıcısı öğretmenlerinin başarılarının artmasına katkı sağlaması. 8. Öğretmenlere yönelik hizmet-içi eğitim çalışmalarının plânlanması ve uygulaması çalışmalarına ışık tutmak.
3. SINIRLILIKLAR
1. Bu araştırma, İHL Arapça ders programının, program geliştirme açısından değerlendirilmesi ile sınırlıdır. 2. Ankete katılan Arapça öğretmenlerinin verdikleri cevaplar ile sınırlıdır. 3. Araştırmada sorulan anket sorularıyla sınırlıdır.
4. TANIMLAR
Bu araştırmada ele alınan bazı temel kavramların anlamları şöyledir; Amaç: Eğitimciler tarafından düzenlenmiş programlar sonucu öğrenci davranışında gerçekleşmesi istenen değişme. Arapça dersi: İH Liselerinde okutulan Arapça dersi. Arapça ders programı: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulunca kabul edilen Arapça ders programı. Ders programı: Öğretim programı içinde yer alan ve dersle ilgili olan eğitim faaliyetlerinin sistematik bir şekilde düzenlenmesidir. Öğretim programı: Eğitim programı içerisinde yer alan ve öğrenme öğretme süreçleri ile ilgili tüm etkinlikleri kapsayan programdır. Program geliştirme: Toplumdaki yeni gelişmeler göz önünde tutularak belli bir öğretim programının ya da bütün programların genel ve özel amaçları, ders konuları, öğretim yöntemleri ve değerlendirme yolları vb. bakımından araştırma ile düzeltilmesi, yenileştirilmesi ve önerilen değişikliklerin denendikten sonra genelleştirilmesi işi. Program değerlendirme: Gözlem ve çeşitli ölçme araçları ile eğitim programlarının etkililiği hakkında veri toplama, elde edilen verileri programın etkililiğinin işaretçileri olan ölçütlerle karşılaştırıp yorumlama ve programın etkililiği hakkında karar verme süreci.
5. YÖNTEM
Bu araştırma, bir program değerlendirme çalışması olarak, bir alan araştırmasıdır. “Program değerlendirme, gözlem ve çeşitli ölçme araçları ile eğitim programlarının etkililiği hakkında veri toplama, elde edilen verileri programın etkililiğinin olan ölçütlerle karşılaştırıp yorumlama ve programın etkililiği hakkında karar verme sürecidir.”[7] Eğitim faaliyetlerinin değerlendirmesinin oldukça eski bir geçmişi vardır. Bu yüzyılda, eğitimciler bir çok program değerlendirme modelleri geliştirmişlerdir. Günümüzde, kullanılan program değerlendirme modellerinden bazıları özetle şöyledir: 1. Hedefe dayalı değerlendirme, 2. Çevre, girdi, süreç ve ürün modeli, 3. Eğitsel eleştiri modeli.[8] 1. Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli: Tyler tarafından geliştirilen modelde, okuldaki ilgili ve yetkililer tarafından eğitim amaçlarının gerçekleşme durumu çözümlenmekte (analiz edilmekte) dir.[9] Bu modelde, programın üç temel öğesi; amaçlar (hedefler), öğrenme yaşantıları ve değerlendirmedir. Bu modelin merkezinde, eğitim amaçları vardır. Programdaki amaçlar (hedefler), program sonucunda öğrencilerin kazanmaları beklenilen olumlu davranışları ifade eder. Program değerlendirilmesinde de, eğitimin amaçlarına ne kadar ulaşıldığı ölçülür. Değerlendirme sürecinde, öğrenci davranışları, öğretimin başında ve sonunda olmak üzere en az iki kez ölçülerek, hedeflere ulaşma derecesi ölçülür.[10] 2. Çevre, Girdi, Süreç ve Ürün Modeli: Bu modele göre, yetkililer, program geliştirme sürecinde, 4 alanda değerlendirme yapılması gereklidir. Değerlendirilmesi gerekli alanlar; çevre, girdi, süreç ve üründür.[11] 3. Eğitsel Eleştiri Modeli: 1975 yılında Eisner tarafından geliştirilen bu modelde önemli olan, kalitenin uzmanlar tarafından değerlendirilmesidir. Bu değerlendirme, bir sanat eserinin (resim, film vb.), uzman kişiler tarafından eleştirilmesine benzemektedir. Yani, eleştirme yeteneğine sahip eğitimciler, sonuçları değerlendireceklerdir. Modelin, betimleme, yorumlama ve değerlendirme olmak üzere üç boyutu vardır.[12] Bu araştırmada, Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli izlenmiştir. Bunun için, dersi okutan öğretmenler tarafından eğitim amaçlarının gerçekleşme durumu çözümlenmeye (analiz edilmeye) çalışılmıştır. Buna göre, programın üç temel öğesi; amaçlar (hedefler), öğrenme yaşantıları ve değerlendirme boyutları tarama (survey) yöntemi ile araştırılmıştır. Bir program değerlendirilmesi olarak, betimsel bir araştırmadır. Bu sebeple, araştırmanın ağırlığını, anket tekniği ile elde edilen bilgiler oluşturmasına rağmen, ilgili kaynaklardan da yararlanılmıştır. Böylece, araştırma, kaynak taraması ve anket uygulamasına dayanmaktadır. Kaynak Taraması Araştırmayı temellendirmek amacıyla kaynak taraması yapılmıştır. Araştırmanın, probleminin ortaya konulması, program geliştirme ve değerlendirme konularının açıklanmasında, anket formunun geliştirilmesinde, bulguların yorumlanmasında, ilgili kaynak kitap ve makalelerden yararlanılmıştır. Bulguların yorumları yapılırken yer yer yapılan karşılaştırmalar için, daha önce konuyla doğrudan ilgili bir alan araştırması olmadığı için, diğer derslerle ilgili yapılan alan araştırmalarından da yararlanılmıştır. Anket Tekniği: Bu çalışma, olanı ortaya koymak amacıyla betimsel bir araştırma olduğu için, anket tekniği kullanılmıştır. Betimsel araştırmalar, sadece verileri toplamak, yani sadece olanların ortaya konulması demek değildir. Aynı zamanda bu teknikle, verilerin çözümlenmesi (analizi) ve açıklanması suretiyle yorumlama, değerlendirme yapılmakta ve önerilerde bulunulmuştur. İHL Arapça ders programındaki konu ve amaçların program geliştirme açısından araştırılmasını hedefleyen bu çalışma, mevcut durumun ortaya konulmasında, ankete dayanan veriler üzerinde yürütülecek, problemin ortaya konulması ve bulguların yorumlanmasında ise konuyla ilgili kaynaklardan yararlanılmıştır. Denencelerin test edildiği ve konuyla ilgili yapılan yorumlar tabloların altında yer almıştır. Arapça ders programının değerlendirilmesi amacıyla, önce öğretmenlere yönelik bir anket formu hazırlanmıştır. Anket, hazırlanırken daha önce araştırmacı tarafından yapılan geçerliliği ve güvenilirliği test edilmiş, “İlköğretimin İkinci Kademesi Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Ders Programındaki Ahlaki Amaç ve Konuların Program Geliştirme Açısından Değerlendirilmesi” adlı çalışmada kullanılan anket soruları esas alınmıştır. Burada Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersiyle ilgili sorular Arapça dersine uyarlanmıştır. Ayrıca anket, soruların anlaşılıp anlaşılmadığı vb. tespit için, Sivas İHL’de görev yapan 5 öğretmene ve 30 ilâhiyat fakültesi öğrencisine ön uygulama olarak yapılmıştır. Gerekli düzeltmeler yapılarak ankete son hâli verilmiştir. Verilerin Çözümlenmesi: Toplanan anketlerin değerlendirilmesinde, önce veriler kodlama formuna geçirilerek bilgisayara aktarılmıştır. İstatistikler için “SPS” adlı istatistik programı kullanılmıştır. Bilgisayardan alınan veriler, tablolar oluşturularak verilecek ve yorumlanmıştır. Verilerin işlenmesinde, bazı bilgilerin ve bulguların daha iyi ve kolay açıklanması amacıyla, basit tablolarla birlikte çapraz ilişkileri veren frekans tabloları da kullanılmıştır. Tabloların altında, yorumlar da yapılmıştır. Evren ve Örneklem: Araştırmaya konu edilen İHL Arapça dersinin uygulandığı toplam 451 İHL ve 107 Anadolu İHL olmak üzere toplam 558 okul bulunmaktadır. Bu okullarda yaklaşık 2-3 Arapça öğretmeni var kabul edersek araştırmanın evrenini 1500 civarında öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’daki İmam Hatip Liselerinde görev yapan öğretmenlerden ve Arapça dersini okutan tesadüfî (random) yolla seçilen 46 öğretmenden oluşmaktadır.
6. BULGULAR VE YORUMLAR
Programla ilgili bazı açıklamalar yapmakta yarar var. Ancak, önce ankete katılan öğretmen kardeşimiz Kartal AİHL’den Abdullah Akdoğan’ın şu sözlerini nakletmek istiyorum. “Ben lise ders kitaplarının, bu dersi lisede okutmakta olan daha önceden bu sıralarda okumuş, sıkıntısını çekmekte olan Arapça öğretmenlerinden bir grup oluşturularak hazırlanması gerektiğine inanıyorum.” Evet kardeşim, bu program bunun çilesini çeken kişiler tarafından hazırlandı. Ankete katılan bir çok arkadaşın yazdıkları gibi, bu program, Arapça öğretiminde niçin İngilizce vb. yabancı dillerin öğretimindeki yaklaşım ve yöntemler kullanılmıyor, anlayışından hareketle hazırlanmıştır. Programın girişinde şu açıklamalar yer almıştır: “İmam-Hatip ve Anadolu İmam-Hatip Liselerindeki meslek dersleri içinde, Arapça dersi bir anlamda anahtar konumundadır. Başta Kur’an ve Hadis olmak üzere dinî kaynaklar Arapça’dır. Bu nedenle meslekî metin/diyalogları okuyup anlayabilmek için bu dili öğrenmek gerekmektedir. Bunun yanında din görevlileri, hac görevleri esnasında veya başka zamanlarda Arapça konuşan insanlarla sözlü ve yazılı iletişim kurmak durumundadır. Bu sebeplerle Arapça öğretiminde (özellikle başlangıç döneminde), tüm yabancı dil öğretiminde kabul edilen dört temel beceri olan, Dinleme, anlama, Okuma, Konuşma, Yazma Becerilerinin kazandırılması hedeflenmelidir. Program içeriğinin düzenlenmesinde öğrencilerin gereksinimleri, dil yapılarının kullanım sıklıkları, öğrenilebilirlikleri ve işlevsel değerleri göz önüne alınmalıdır. Ayrıca, Arapça yabancı dildir ve öğretimi yapılırken çağdaş yabancı dil öğretimi ile ilgili kurallara da uyulmalıdır. Bu çerçeve içinde hazırlanan ders programında, Arapça dersinin öğretimi sonunda ulaşılacak genel amaçlar ve bunlara dayalı olarak özel amaçlar belirlenmiştir. Programda üniteler; amaçlar, konular, dil bilgisi/yapı ve etkinlikler şeklinde düzenlenmiştir. Programın uygulanmasıyla ilgili açıklamalara geniş yer verilmiş, özellikle içerik, yöntem ve öğrenme-öğretme etkinlikleri ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Bu programdaki alıştırmalar ve değerlendirme bölümlerindeki örnekler, programın bir konusundan seçilmiş birkaç amaç ve davranışın öğrenciye nasıl kazandırılacağını, değerlendirilmesinin nasıl yapılacağını göstermek ve öğretmene kılavuzluk yapmak düşüncesiyle düzenlenmiştir. Öğretmen uygulayacağı yöntem ve teknikleri, sınıf ortamına ve öğrencilerin durumlarına göre çeşitlendirebilir.
GENEL AMAÇLAR 1. Düzeyine uygun, okuduğu Arapça meslekî ve diğer metinleri anlama. 2. Dinlediği bir Arapça konuşmayı anlama. 3. Arapça sözlü iletişim kurma. 4. Arapça yazılı iletişim kurma. 5. Arapça basılmış yayınları izleme. 6. Öğrenmekte olduğu Arapça’yı kullanmaya istekli olma.” Demek ki bu program, dili bir bütün olarak ve Arapça’yı biz Türler için bir yabancı dil kabul ederek hazırlanmıştır. Ankete bir arkadaşımızın yazdığı gibi, “Türkçe mantıkla Arapça öğrenilemez.” anlayışından hareket edilmiş, ders programı ve kitaplar hazırlanırken dünyada Arapça öğretimiyle ilgili hazırlanmış ulaşılabilen bir çok kitap incelenmiştir. Bunun yanında başta Fransızca olmak üzere İngilizce vb. dillerin yabancılara nasıl öğretildiği ile ilgili yayınlar gözden geçirilmiş, kurslar ziyaret edilmiştir. Programda temel dilbilgisi kurallarının hepsine yer verilmiş ancak bunlar metin içinde gösterilerek açıklanmıştır. Hazırlık sınıfında tüm temel dilbilgisi kuralları kısaca verilmiş, 9,10,11. sınıflarda tekrar geniş olarak verilmiştir. İşte bu çerçeve içinde hazırlanan programdan sonra MEB adına basılan ders kitapları benim başkanlığımda Sivas CÜ İF’den arkadaşlardan oluşan komisyon tarafından hazırlanmıştır. Bu program ve kitaplar 2-3 yıldır uygulanmaktadır. Bu uygulamayı görmek amacıyla hazırlamış olduğum anketi İstanbul’da Değerler Eğitim Merkezi görevlileri yaptılar ve sonuçlarını gönderdiler. Burada ben bu anketin sonuçlarını sunacağım. Aynı anketi MEB EARGED (Eğitimi Araştırma Geliştirme Dairesi Başkanlığı) ile birlikte Türkiye çapında da uyguladık. Ancak bürokrasinin yavaş işlemesi dolayısıyla anketler henüz ulaşmadı ve sonuçlarını alamadım. Aldığımda onları da değerlendireceğim, sonuçlarını yayımlayacağım, EARGED ile ortak yaptığımız için sonuçlarından bakanlık yetkilileri de haberdar olacaktır. Anketten çıkan sonuçlar doğrultusunda biz kitap yazarları olarak yapmamız gerekenler varsa onları da yapacağız. Öncelikle şunu belirteyim ki, ankete katılan öğretmenlerimizin iyi niyetleri, bir şeyler yapma çabalarının ankete yansımış olması beni çok sevindirdi. Bu nedenle tüm öğretmenlerimizi kutluyor, kendilerine teşekkür ediyorum. Ben de bu iyi niyetli, gayretli arkadaşlara bir akademisyen olarak yardımcı olmak üzere elimden geleni yapmak istiyorum. Şimdi ben size yapmış olduğum anketin sonuçlarını ve yorumlarını ayrıntıya girmeden kısaca sunacağım. 1. Ankete katılan 46 öğretmenin sadece beşi bayandır ve % 60 civarında 10-20 yıllık kıdemli öğretmenlerdir. 2. Öğretmenlerimizin % 76’sı İF, % 13’ü YİE ve %10’u Arap Dili mezunudur. 3. Öğretmenlerimizin çoğunluğu, haftada 20 saatin üzerinde derse girmektedir. 4. Öğretmenlerin % 80’i, Arapça dersinin dışında başta meslek dersleri olmak üzere diğer derslere de girmektedirler. Yani okullarımızda meslek dersleri açısından bir branşlaşma yoktur. 5. Öğretmenlerin sadece % 30’u, yeni ders programını okumuşlardır. Halbuki bu programı iyice okuyup anlamadan ve derslerde uygulamadan bu dersin başarıya ulaşması çok zordur. Çünkü dil öğretiminde çeşitli anlayış ve yaklaşımlar vardır. Bu program iletişimci yaklaşımla, dili bir bütün olarak ve dersi derste öğretmek anlayışıyla hazırlanmıştır. Kitaplar da aynen böyledir. Ancak sonuçlara baktığımızda, amaçların gerçekleştiğini söylemek mümkün değildir. Burada kimseyi suçlamak istemiyorum. Yine karanlığa küfretmek de istemiyorum. Sadece bu duruma ben nasıl bir yardımcı olurum diye düşünüyorum. İşte tablo ortada, o hâlde bakanlık olarak, yöneticiler olarak, dernek, vakıf, sendika olarak herkes ne yapabileceğini düşünsün ve bu muhterem Arapça hocalarına ders programının tamamını ulaştıralım. Düzenleyen idinc - 21Nisan2008 Saat 22:20 |
|
![]() |
|
idinc
Yönetici ![]() Site ve Forum Yöneticisi Kayıt Tarihi: 21Ağustos2006 Gönderilenler: 2864 ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1999 yılında geliştirilen son Arapça ders programını okudunuz mu? Cevaplar Sayı % 6. Öğretmenlerimize, “Sizce bugünkü Arapça dersinin amaçları gerçekleşiyor mu?” diye sorduğumuzda, cevaplar özetle şöyledir: Sizce bugünkü Arapça dersinin tüm sınıflar için geçerli genel amacı gerçekleşiyor mu? Cevaplar Sayı % Sizce bugünkü Arapça dersinin hazırlık sınıfındaki amaçları gerçekleşmekte midir? Cevaplar Sayı % Sizce bugünkü Arapça dersinin 9,10,11. sınıflarındaki amaçları gerçekleşmekte midir? Cevaplar Sayı %
Programdaki dilbilgisi konularını yeterli buluyor musunuz? Cevaplar Sayı % 11. Öğretmenlere göre, öğrenciler, dilbilgisi öğrenmeye ilgi göstermiyorlar ve sevmiyorlar.
Öğrencilerin dersteki metin/diyalog ile dilbilgisi kurallarına karşı ilgileri nasıldır? Cevaplar Sayı % 12. Arapça derslerine % 39 oranında, bir şubeye bir tek öğretmen girmektedir. Halbuki günümüzdeki diğer yabancı dillerin öğretiminde, dünyanın bir çok yerinde, haftada 30 saat de olsa bir şubeye bir tek öğretmen girmektedir. Hazırlık sınıfındaki Arapça derslerine bir şubeye, bir tek mi yoksa birden fazla öğretmen mi giriyor? Cevaplar Sayı % Hazırlık sınıfındaki aynı şubenin Arapça dersleri, birden fazla öğretmen tarafından okutuluyorsa konuları nasıl paylaşıyorsunuz? Cevaplar Sayı % 13. Öğretmenlerin % 76’sı, tamamen veya kısmen, dilbilgisi konularına ağırlık verilerek metin/diyalog öğretiminin ihmal edildiği görüşüne katılmaktadır. "Arapça öğretmenleri, çoğunlukla derste dilbilgisi kurallarıyla ilgili konulara ağırlık vererek, metin/diyalogları ve konuşma/pratiği ihmal ediyorlar." görüşü sizce doğru mudur? Cevaplar Sayı % "Arapça öğretmenleri, çoğunlukla derste dilbilgisi kurallarıyla ilgili konulara ağırlık vererek, metin/diyalogları ve konuşma/pratiği ihmal ediyorlar." görüşüne katılıyorsanız sebepleri neler olabilir? a.Biz kendimiz konuşamıyoruz ki:19 kişi % 41 Üniversitede aldığınız eğitim, programdaki dilbilgisi konularını öğretmede yeterli miydi? Cevaplar Sayı % Üniversitede aldığınız eğitim, programdaki metin/diyalog öğretiminde ve konuşma/pratik yapmakta yeterli miydi? Cevaplar Sayı % Derste Arapça konuşma durumunuz nasıldır? Cevaplar Sayı % Derste öğrencilerin Arapça konuşma durumu nasıldır? Cevaplar Sayı % 18. Öğretmenlerimizin en çok kullandıkları ders araç ve gereçleri söyle sıralanmaktadır: SONUÇ 1999 yılında hazırlanan Arapça ders programı bu konuda oldukça yenilik getirmiştir. Program oldukça güzel hazırlanmıştır. Ders kitapları da eskilerine göre oldukça gelişmiştir ancak yeterli değildir. Öğretmenlerimizin yöntem konusunda bilgiye ihtiyaçları vardır. Arapça öğretiminde kullanılmak üzere ders kitabının dışında ders araç ve gereci yoktur. Bir öğretmenimiz ankete, “Arapça öğretmenleri yeniliğe, yenilenmeye kapalı ve tembeliz.” diye yazmıştır. Ben kişisel olarak öğretmenlerimizin çoğunluğunun yenilenmeye açık ve iyi niyetli olduğunu düşünüyorum. Yeter ki, biz kendilerine yardımcı olalım. |
|
![]() |
|
idinc
Yönetici ![]() Site ve Forum Yöneticisi Kayıt Tarihi: 21Ağustos2006 Gönderilenler: 2864 ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
ANKET METNİ Değerli Öğretmen Arkadaşım, 1. Çalışmakta olduğunuz okul (İl trafik kodu...............................................) 2. Cinsiyetiniz ( ) a. Kadın ( ) b. Erkek 3. Mezun olduğunuz yüksek öğretim kurumu. (Lütfen yazınız)............................................................................ 4. Meslekteki kıdeminiz. ( ) a. 1-5 yıl ( ) b.5-10 yıl ( ) c. 11-20 yıl 5. Bulunduğunuz okulda ve eğer varsa diğer okullardaki görevlerinizle birlikte haftalık toplam ders saatiniz ( ) a. 1-10 saat ( ) b.11-17 ( ) c.18-24 ( ) d. 24-30 6. Arapça öğretimi alanında, hizmet içi eğitim kurs ve seminerlerine katıldınız mı? ( ) a.Hiç katılmadım. ( ) b.1 defa katıldım. ( ) c. 2 defa 7. Arapça öğretmenliği ile birlikte yürüttüğünüz göreviniz var mı? ( ) a.Yakın bir branş öğretmenliği ( ) b. Müdürlük 8. Arapça dersleri dışında hangi dersleri okutuyorsunuz? Lütfen yazınız ………………………………………………………………………. II. ARAPÇA DERS PROGRAMLARININ BUGÜNKÜ DURUMU İLE İLGİLİ SORULAR 7. 1999 yılında geliştirilen son Arapça ders programını okudunuz mu? ( ) a.Tamamını okudum. ( ) b.Sadece şöyle bir göz gezdirdim. 8. Sizce bugünkü Arapça dersinin tüm sınıflar için geçerli genel amacı gerçekleşiyor mu? ( ) a.Tamamıyla gerçekleşiyor. ( ) c.Kısmen gerçekleşiyor. 9. Sizce bugünkü Arapça dersinin hazırlık sınıfındaki amaçlar gerçekleşmekte midir? ( ) a.Tamamen gerçekleşiyor. ( ) c.Kısmen gerçekleşiyor. 9. Sizce bugünkü Arapça dersinin 9,10,11. sınıflarındaki amaçlar gerçekleşmekte midir? ( ) a.Tamamen gerçekleşiyor. ( ) c.Kısmen gerçekleşiyor. 10. Şayet tamamen gerçekleşmediğini düşünüyorsanız sizce dersin amaçlarına tamamen ulaşılamamasının sebepleri nelerdir. ( ) a.Okuttuğum haftalık ders saatinin fazlalığı 11. Hazırlık sınıfındaki diyalog/metinlerin konularını nasıl buluyorsunuz? 11. 9,10,11. sınıflardaki diyalog/metinlerin konularını nasıl buluyorsunuz? 12. Arapça dersinde bulunan konuşma/pratiğe dönük diyalogların durumu sizce nasıldır? ( ) a.Şu andaki durum iyi
13. Programdaki dilbilgisi konularını yeterli buluyor musunuz? ( ) a. Yeterli buluyorum. ( ) b. Kısmen ( ) c. Yetersiz/eksik 14. Programdaki dilbilgisi konuları, sınıflara göre dengeli ve düzenli bir şekilde dağıtılmış mıdır? ( ) a.Dengeli dağılmıştır. ( ) b. Kısmen dengelenmiştir. 15. Arapça ders programındaki dilbilgisi kurallarıyla diyalog/metinler arasında uyum nasıldır? ( ) a.Tamamen uyumlu ( ) b. Yeteri kadar uyumlu 16. Öğrencilerin dersteki metin/diyalog ile dilbilgisi kurallarına karşı ilgileri nasıldır? ( ) a.Dilbilgisi kurallarına ilgileri çok fazla 17. Hazırlık sınıfındaki Arapça derslerine bir şubeye, bir tek mi yoksa birden fazla öğretmen mi giriyor? ( ) a.Tüm derslere (İHL 15 AİHL 9 saat) bir tek öğretmen giriyor. 17. Hazırlık sınıfındaki aynı şubenin Arapça dersleri, birden fazla öğretmen tarafından okutuluyorsa konuları nasıl paylaşıyorsunuz? ( ) a.Birimiz dilbilgisi diğeri diyalog/metin konularını okutuyor. 18. "Arapça öğretmenleri, çoğunlukla derste dilbilgisi kurallarıyla ilgili konulara ağırlık vererek, metin/diyalogları ve konuşma/pratiği ihmal ediyorlar." görüşü sizce doğru mudur? ( ) a.Tamamen doğru ( ) b.Kısmen doğru ( ) c.Yanlış 19. "Arapça öğretmenleri, çoğunlukla derste dilbilgisi kurallarıyla ilgili konulara ağırlık vererek, metin/diyalogları ve konuşma/pratiği ihmal ediyorlar." görüşüne katılıyorsanız sebepleri neler olabilir? ( ) a. Zaman yetersizliği 20. Programda bulunan dilbilgisi konularını öğretmekte, kendinizi yeterli görüyor musunuz? ( ) a.Tamamen yeterliyim. ( ) b. Kısmen yeterliyim. 21. Üniversitede aldığınız eğitim, programdaki dilbilgisi konularını öğretmede yeterli miydi? 22. Programda bulunan metin/diyalog öğretiminde ve konuşma/pratik yapmakta, kendinizi yeterli görüyor musunuz? ( ) a.Tamamen yeterliyim. ( ) b. Kısmen yeterliyim.
( ) a.Evet yeterli eğitim almıştım. 24. Dilbilgisi konularının öğretiminde dersten önce hazırlanma ihtiyacı duyuyor musunuz? ( ) a.Hiç bir zaman ihtiyaç duymam. ( ) b.Bazen hazırlanırım. 25. Metin/diyalog öğretiminde ve konuşma/pratik yapmakta dersten önce hazırlanma ihtiyacı duyuyor musunuz? ( ) a.Hiç bir zaman ihtiyaç duymam. ( ) b.Bazen hazırlanırım. 26. Dersten önce hazırlanırken, başkasından yardım alma ihtiyacı duyuyor musunuz? ( ) a.Hiç bir zaman ihtiyaç duymam. ( ) b. Her zaman yardım alırım. 27. Derste Arapça konuşma durumunuz nasıldır? 28. Derste öğrencilerin Arapça konuşma durumu nasıldır? 29. Ders kitabı dışında hangi yardımcı araç ve gereçleri kullanıyorsunuz? Kullanma sıklığına göre (1.2.3. şeklinde sıralayınız. ( ) a.Yardımcı kitaplar. ( ) b. Yazı tahtası 28. Yukarıda sayılan araç ve gereçleri kullanma sıklığınız ne kadardır? ( ) a.Çok sık kullanıyorum. ( ) b.Arada sırada. 29. Ders araç ve gereçlerini kullanmamanızın veya az kullanmanızın sebepleri nelerdir? ( ) a.Ders saatinin yetersizliği. ( ) b.Bunları bulamıyorum. 30. Sizce Arapça dersi başarılı mı? ( ) a.Evet her yönden çok başarılı 31. Hazırlık sınıflarında hangi ders kitabını takip ediyorsunuz? ( ) a.Milli Eğitim Bakanlığının 32. 9,10,11. sınıflarda hangi ders kitabını takip ediyorsunuz? ( ) a.Milli Eğitim Bakanlığının 33. Ders kitaplarını tercih sebebiniz? ( ) a.Diğerine göre daha ucuz 34. Programdaki dilbilgisi kurallarını nasıl okutuyorsunuz? Lütfen yazınız.
36. Sınavlarda dilbilgisi kurallarıyla ilgili nasıl soru soruyorsunuz? Lütfen yazınız. 37. Sınavlarda metin diyaloglarla ilgili nasıl soru soruyorsunuz? Lütfen yazınız. III. ARAPÇA ÖĞRETİMİNDE İDEAL (ÖZLENEN) DURUM 38. Sizce hazırlık sınıfında Arapça dersinde ağırlık, hangi konularda olmalıdır? (Lütfen (1.2.3) şeklinde sıralayınız. ( ) a.Şu andaki durum iyi 39. Sizce hazırlık sınıfında Arapça dersindeki metin/diyaloglarda ağırlık, hangi konularda olmalıdır? (Lütfen (1.2.3) şeklinde sıralayınız. ( ) a.Şu andaki durum iyi 40. Sizce 9,10,11. sınıflarda Arapça dersinde ağırlık, sizce hangi konularda olmalıdır? (Lütfen (1.2.3) şeklinde sıralayınız. ( ) a.Şu andaki durum iyi 41. Sizce 9,10,11. sınıflarda Arapça dersindeki metin/diyaloglarda ağırlık, hangi konularda olmalıdır? (Lütfen (1.2.3) şeklinde sıralayınız. ( ) a.Şu andaki durum iyi ( ) a.Şu andaki durum iyi 43. Sizce dilbilgisi kuralları nasıl okutulmalıdır? Lütfen yazınız. 44. Sizce metin diyaloglar nasıl okutulmalıdır? Lütfen yazınız. 45. Sizce sınavlarda dilbilgisi kurallarıyla ilgili nasıl soru sorulmalıdır? Lütfen yazınız. 46. Sizce sınavlarda metin diyaloglarla ilgili nasıl soru sorulmalıdır? Lütfen yazınız. 47. Sizce derslerde ders kitabı dışında hangi yardımcı araç ve gereçleri kullanmak gerekir? Gereklilik sırasına göre (1.2.3.) şeklinde sıralayınız. ( ) a.Yardımcı kitaplar. ( ) b. Yazı tahtası 48.Arapça öğretimi konusunda hizmet içi eğitim ihtiyacı hissediyor musunuz? ( ) a.Hayır ihtiyaç hissetmiyorum. 49. Yukarıdaki III. Bölümdeki 43-47. sorularla ilgili yazdığınız ideal uygulamaları niçin gerçekleştiremiyorsunuz? Lütfen yazınız. …………………………………………………………………………………………………... 50. Anket ve Arapça öğretimi ile ilgili başka söylemek istedikleriniz? …………………………………………………………………………………………………... Sizi tebrik ediyorum. Sabırla anketi sonuna kadar doldurdunuz. Bu sizin idealist, mesleğini seven, Arapça öğretimini önemseyen bir öğretmen olduğunuzu gösteriyor. Tekrar teşekkür eder, her türlü eleştiri ve önerilerinizi her zaman beklerim. Doç.Dr. Mehmet Zeki AYDIN |
|
![]() |
|
![]() ![]() |
||
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |